Kolejny raport, opracowany przez NewsPoint wspólnie z serwisem Mediadzieci.pl i dwumiesiÄ™cznikiem Branża DzieciÄ™ca dotyczy komunikacji wybranych wydawców literatury dzieciÄ™cej w mediach internetowych.
W raporcie „Wydawcy literatury dzieciÄ™cej w Internecie” uwzglÄ™dniono materiaÅ‚y publikowane w przeciÄ…gu ostatnich 12 miesiÄ™cy. SpecjaliÅ›ci z NewsPoint przeprowadzili analizÄ™ jakoÅ›ciowÄ… i iloÅ›ciowÄ… publikacji dotyczÄ…cych wybranych 27 firm dziaÅ‚ajÄ…cych na polskim rynku: Aksjomat, Arkady, Bellona, Bis, Debit, Dwie Siostry, Edycja Åšw. PawÅ‚a, Egmont, FHU Format, Hokus Pokus, Jedność, Mamika, Media Rodzina, Media Service Zawada, Muchomor, Nasza KsiÄ™garnia, Omedia, OW Impuls, Puzzlomatic, Siedmioróg, Skrzat, Warmia, Wilga, Wydawnictwo Edukacyjne, Wytwórnia, Zakamarki, Zielona Sowa.
Polska nie ustępuje zagranicy
W okresie ostatnich 12 miesiÄ™cy najczęściej opisywanÄ… firmÄ… byÅ‚o miÄ™dzynarodowe wydawnictwo Egmont Polska (443 publikacje). Kolejne miejsca przypadÅ‚y jednak firmom o krajowym rodowodzie – poznaÅ„skiemu wydawnictwu Media Rodzina (263 publikacje) oraz istniejÄ…cej od wielu lat na polskim rynku Naszej KsiÄ™garni (209 publikacji). CzwartÄ… pozycjÄ™, z 162 publikacjami, zajęła Bellona – wydawnictwo kojarzone raczej z tematykÄ… historycznÄ… i militarnÄ…, które w swojej ofercie ma też literaturÄ™ dla dzieci i mÅ‚odzieży. PiÄ…te i szóste miejsce, z niewiele różniÄ…cym siÄ™ wynikiem, przypadÅ‚o wydawnictwom Dwie Siostry (103 publikacje) i Zielona Sowa (100 publikacji).
FIRMA LICZBA PUBLIKACJI
Egmont Polska 443
Media Rodzina 263
Nasza Księgarnia 209
Bellona 162
Dwie Siostry 103
Zielona Sowa 100
Arkady 55
Zakamarki 47
Wilga 43
Aksjomat 32
Hokus Pokus 30
Jedność 28
OW Impuls 26
Siedmioróg 26
Edycja św. Pawła 21
Bis 19
Debit 18
Muchomor 17
Skrzat 16
Wytwórnia 15
Mamika 11
Media Service Zawada 8
FHU Format 3
Omedia 3
Warmia 2
Puzzlomatic 1
Wydawnictwo Edukacyjne 1
Medialni nastÄ™pcy Harry’ego Pottera
Analiza jakoÅ›ciowa objęła ostatnie trzy miesiÄ…ce (maj – lipiec 2008 r.). SpecjaliÅ›ci z NewsPoint przyjrzeli siÄ™ uważnie tematyce informacji pojawiajÄ…cych siÄ™ w Internecie.
Podobnie jak w przypadku innych firm, najwiÄ™cej miejsca w komunikacji wydawnictw książkowych zajmuje prezentacja oferty: informacja na temat planów, zapowiedzi oraz nowoÅ›ci w ofercie wydawniczej. W ciÄ…gu ostatnich trzech miesiÄ™cy najwiÄ™kszym zainteresowaniem ze strony mediów cieszyÅ‚a siÄ™ książka „Tunele” (Wydawnictwo Wilga), kreowana przez media na nastÄ™pcÄ™ Harry’ego Pottera. Z kolei doskonaÅ‚ym pretekstem do przypomnienia o książkach obecnych na rynku jest chociażby film nakrÄ™cony na ich podstawie (tak byÅ‚o w przypadku „OpowieÅ›ci z Narnii”, Media Rodzina). Wydawnictwa chÄ™tnie organizujÄ… także wszelkiego rodzaju konkursy, w których nagrodami sÄ… ich produkty, co pozwala dodatkowo zwrócić uwagÄ™ na sam produkt.
Kolejnym ważnym dziaÅ‚aniem komunikacyjnym jest udziaÅ‚ w targach oraz organizowanie imprez. Media rozpisywaÅ‚y siÄ™ na temat MiÄ™dzynarodowych Targów Książki oraz BaÅ‚tyckiego Festiwalu Komiksu. Ciekawe inicjatywy to nie tylko wielkie wydarzenia ale dziaÅ‚ania, które wydawnictwa prowadzÄ… na miejscu dla najmilszych odbiorców – dzieci. Na ciekawy pomysÅ‚ wpadÅ‚a Nasza KsiÄ™garnia, która organizuje wystawy prac najbardziej znanych ilustratorów książek dla dzieci – najmÅ‚odsi majÄ… okazjÄ™ jeszcze raz zobaczyć obrazki z ulubionych książek, a doroÅ›li – powspominać. Kontakt z mÅ‚odymi czytelnikami umożliwiajÄ… także spotkania z autorami książek organizowane przez wydawców w ksiÄ™garniach i bibliotekach (jak choćby cykl „CzuÅ‚e Czytanki” w Bambini di Praga) oraz okolicznoÅ›ciowe imprezy, których sporo odbyÅ‚o siÄ™ z okazji minionego Dnia Dziecka (m.in. Wydawnictwo Media Rodzina oraz Nasza KsiÄ™garnia).
Wydawcy chÄ™tnie angażujÄ… siÄ™ także w akcje spoÅ‚eczne (Media Rodzina – akcja solidarnoÅ›ci z chorymi na raka „Pola Nadziei”, Nasza KsiÄ™garnia – kampania edukacyjna „Sieciaki na wakacjach”). Sporo pisze siÄ™ o nagrodach dla wydawnictw – DzieciÄ™cym Bestsellerze Roku Dong, do którego nominowanych byÅ‚o kilka wydawnictw, czy też nominacjach do Nagrody Literackiej Gdynia oraz rankingach wydawnictw (przed Dniem Dziecka ranking najlepszych książek dla dzieci przygotowaÅ‚ Dziennik Polski, a Dziennik rozpoczÄ…Å‚ akcjÄ™ „Najlepsze polskie książki dla dzieci”).
Komunikacja na tematy biznesowe zajmuje zdecydowanie najmniej miejsca, jeÅ›li chodzi o wydawców książek dla dzieci. W tej kategorii znalazÅ‚y siÄ™ wyniki rankingu wydawnictwo TOP 20 regularnie publikowanego przez portal Wydawca, artykuÅ‚y przekrojowe dotyczÄ…ce rekordowego ostatniego roku na rynku ksiÄ™garskim i podsumowania roczne dokonywane przez niektórych wydawców (np. Egmont). W tej kategorii informowano też o planowanej prywatyzacji wydawnictwa Bellona czy też o wdrożeniach systemów informatycznych w tym wydawnictwie. W mediach byÅ‚y też obecne informacje na temat zmian personalnych w wydawnictwie Egmont i Zielona Sowa – zarówno nowych osobach na stanowiskach w firmie, jak też dalszych karierach byÅ‚ych pracowników. Bardzo rzadko wspóÅ‚pracÄ… z wydawcami dzieciÄ™cymi chwalÄ… siÄ™ agencje reklamowe i inni podwykonawcy realizujÄ…cy usÅ‚ugi dla biznesu.
Metodologia raportu
Podsumowanie przygotowano przy wykorzystaniu usÅ‚ugi monitorowania internetu NewsPoint (www.NewsPoint.pl). ArtykuÅ‚y do analizy byÅ‚y wyszukiwane w oparciu o jedno wybrane sÅ‚owo kluczowe – nazwÄ™ producenta. Zastosowanie wyszukiwania dla kilku haseÅ‚ (jeÅ›li nazwa firmy wystÄ™puje w mediach w kilku różnych wersjach) lub też tzw. wyszukiwania inteligentnego (sprawdza siÄ™ w przypadku nazw wieloznacznych lub też używanych przez kilka różnych podmiotów) zaowocowaÅ‚oby jeszcze wiÄ™kszÄ… liczbÄ… wyników. Analizie iloÅ›ciowej poddano artykuÅ‚y z okresu 1 sierpnia 2008 r. – 31 lipca 2008 r., natomiast analizie jakoÅ›ciowej artykuÅ‚y z okresu 1 maja – 31 lipca 2008 r.