NOSPR na Wawelu w hołdzie Szymanowskiemu

W niedzielę, 8 lipca o godz. 19.00, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach pod dyrekcją Jerzego Semkowa wystąpi na Dziedzińcu Arkadowym Zamku Królewskiego na Wawelu podczas uroczystego koncertu zorganizowanego w ramach obchodów Roku Karola Szymanowskiego. Podczas wieczoru NOSPR pod dyrekcją wybitnego polskiego dyrygenta Jerzego Semkowa zaprezentuje III Symfonię Pieśń o nocy Karola Szymanowskiego oraz V Symfonię c-moll Ludwiga van Beethovena. W Pieśni o nocy, wspólnie z NOSPR, wystąpią  Izabela Kłosińska w partii sopranu oraz połączone chóry krakowskie: Polskiego Radia oraz Filharmonii Krakowskiej. Bilety na koncert w cenie 50 zł oraz 30 zł (studenci, emeryci i renciści) dostępne są w kasie Filharmonii Krakowskiej, w Centrum Turystycznym na Wzgórzu Wawelskim oraz na stronie internetowej: www.ebilet.pl, od wtorku, 3 lipca. Wydarzenie dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu operacyjnego „Promocja twórczości". Patronat medialny: TVP 3 Kraków, Polskie Radio Więcej informacji:
Jowita Kokosza, NOSPR, tel. 032 2005579, 501779098
Sabina Potaczek-Jasionowicz, Zamek Królewski na Wawelu, tel. 012 4212627 JERZY SEMKOW
Wybitna indywidualność międzynarodowej dyrygentury, należy dziś do grona czołowych dyrygentów świata. Krąg jego zainteresowań obejmuje zarówno wielką symfonikę, głównie klasyczną i romantyczną, jak i muzykę teatru operowego.
Jerzy Semkow był dyrektorem artystycznym Opery Warszawskiej i pierwszym dyrygentem Królewskiej Opery w Kopenhadze. Pełnił funkcję dyrektora i pierwszego dyrygenta Orkiestry Symfonicznej w St. Louis (USA), a u schyłku lat 70-tych objął kierownictwo Orkiestry Włoskiego Radia i Telewizji RAI w Rzymie. Następnie prowadził Orkiestrę Filharmonii w Rochester (USA).
W 1983 roku dyrygował Stworzeniem świata Haydna podczas specjalnego koncertu w Watykanie dla Papieża Jana Pawła II. Pod batutą polskiego dyrygenta wystąpiły wówczas zespoły RAI, a koncert transmitowano w ramach Eurowizji. Pięć lat później artysta poprowadził wykonanie Mszy koronacyjnej Mozarta z okazji dziesiątej rocznicy pontyfikatu Papieża.
Jerzy Semkow występował w najsłynniejszych centrach muzycznych świata. Występował m. in. z London Philharmonic, Berliner Philharmoniker, Wiener Symphoniker, Israel Philharmonic, Orchestre National de France, Orchestre de Paris, Orchestra di Santa Cecilia w Rzymie, Orchestre de la Suisse Romande,
z orkiestrami w Madrycie, Monte Carlo, Oslo, Hadze, Neapolu, Turynie, St. Petersburgu i in. W Stanach Zjednoczonych współpracował z New York Philharmonic, Cleveland Orchestra, Boston Symphony, Chicago Symphony, z orkiestrami w Waszyngtonie, Detroit, Houston, Dallas, Pittsburghu, Minneapolis, San Francisco. Dyrygował także w Montrealu, Toronto, Caracas, Săo Paulo, Sydney, Melbourne. Jego sztukę dyrygencką znają teatry operowe Mediolanu (La Scala), Londynu (Covent Garden), Genewy, Rzymu, Florencji i innych miast świata.
Artysta poświęca się również pracy z młodzieżą. Przez szereg lat dyrygował koncertami podczas festiwalu muzycznego w Aspen (Colorado), gdzie skład kilku orkiestr stanowili studenci i profesorowie największych konserwatoriów Stanów Zjednoczonych. Wygłosił szereg odczytów o muzyce na Uniwersytecie stanu Colorado oraz prowadził klasy mistrzowskie na Uniwersytecie Yale i w nowojorskim konserwatorium – Manhattan School of Music.
Nagrywał dla wielu firm fonograficznych, m.in. Columbia, EMI-His Master's Voice, Fona, Polskie Nagrania. Zapis płytowy Borysa Godunowa Musorgskiego z orkiestrą WOSPRiTV (obecnie NOSPR), Chórem Polskiego Radia i międzynarodową obsadą solistów dla londyńskiej wytwórni EMI przyniósł dyrygentowi i wykonawcom pięć międzynarodowych nagród. Dla tej samej firmy fonograficznej, również z NOSPR, w cyklu najwybitniejszych utworów Karola Szymanowskiego Jerzy Semkow nagrał III i IV Symfonię. Sławą cieszy się także nagranie Kniazia Igora Borodina z zespołem Opery Sofijskiej i udziałem Borisa Christowa oraz Jenufy Janáčka z zespołem Teatru La Scala.
Polskie Nagrania zarejestrowały pod dyrekcją artysty znakomite interpretacje symfonii Schumanna, Mozarta, Brahmsa, Czajkowskiego, Skriabina. Nagranie symfonii Mozarta zostało nagrodzone w Polsce Złotą Płytą, a dzieła na chór i orkiestrę Beethovena nagrane z St. Louis Symphony Orchestra, utrwalone przez wytwórnię VOX, otrzymały specjalne wyróżnienie Akademii Nauki i Sztuki Stanów Zjednoczonych.
W ostatnim okresie działalności artystycznej Jerzego Semkowa dominowały wielkie formy muzyki sakralnej, dyrygował m.in. Requiem Mozarta podczas uroczystego koncertu z okazji 150 rocznicy śmierci Fryderyka Chopina z udziałem Chóru i Narodowej Orkiestry Francji w Kościele La Madelaine w Paryżu (transmisja Eurowizji), Mszą C-dur Beethovena (Paryż) oraz Wielką Mszą c-moll Mozarta w ramach Festiwalu Muzyki Sakralnej w Paryżu (Katedra Notre Dame).
Jerzy Semkow jest Komandorem francuskiego Orderu Arts et Lettres.
W lutym 2005 Akademia Muzyczna im. Fryderyka Chopina w Warszawie nadała artyście tytuł doktora honoris causa.
  IZABELA KŁOSIŃSKA
Studiowała w warszawskiej Akademii Muzycznej, gdzie uzyskała dyplom z wyróżnieniem i nagrodę im. Kazimierza Czekotowskiego. Czołowa solistka Teatru Wielkiego-Opery Narodowej w Warszawie. Występuje w wielu przedstawieniach śpiewając m.in. partie Roksany w Królu Rogerze Szymanowskiego, Micaeli w Carmen Bizeta, Neddy w Pajacach Leoncavalla, Paminy w Czarodziejskim flecie Mozarta, Mimi i Musetty w Cyganerii Pucciniego, Hanny w Strasznym dworze Moniuszki, Liu w Turandot Pucciniego, Violetty w Traviacie Verdiego, Ewy w Raju utraconym Pendereckiego, Małgorzaty w Fauście Gounoda, Xeni w Borysie Godunowie Musorgskiego, Tatiany w Eugeniuszu Onieginie Czajkowskiego, Frei w Złocie Renu Wagnera, Sophie w Kawalerze srebrnej róży R. Straussa. Z powodzeniem wykonuje również repertuar oratoryjno-kantatowy oraz pieśniarski (między innymi partie sopranowe w Stabat Mater Dvořáka, Szymanowskiego i Pergolesiego, Wielkiej mszy c-moll Mozarta, Requiem Verdiego, Magnifikacie J.S. Bacha, Dies irae Pendereckiego i IX Symfonii Beethovena).
Występuje w kraju i za granicą. Brała udział w wielu festiwalach muzycznych, m.in. Warszawska Jesień, Wratislavia Cantans, festiwale w Maastricht, Bayonne, Alicante, Kastylii. Uczestniczyła w głośnym wykonaniu koncertowej wersji opery Trojanie Berlioza w Concertgebouw w Amsterdamie, a także w amerykańskich realizacjach Króla Rogera Szymanowskiego w Buffalo i Detroit. W marcu 1997 wzięła udział w europejskiej prapremierze Siedmiu bram Jerozolimy Pendereckiego w Filharmonii Narodowej w Warszawie, a w lutym 2000 wystąpiła w Utrechcie w międzynarodowej produkcji operowej Il Tabarro Pucciniego i Il Tramonto Respighiego.
W roku 2003 zaśpiewała partię Królowej Rozamundy w premierowym przedstawieniu Ubu Króla Pendereckiego w Operze Narodowej, a w latach 2004/05 zarejestrowała na płytach CD i DVD większość dzieł Krzysztofa Pendereckiego. W 2006, za nagranie Polskiego Requiem Pendereckiego, pod dyr. Antoniego Wita, otrzymała Record Academy Award przyznawaną przez japoński magazyn muzyczny Geijutsu.
Na swoim koncie – prócz nagrań płytowych – posiada wiele rejestracji radiowych i telewizyjnych. CHÓR POLSKIEGO RADIA w KRAKOWIE
Założony w 1948 roku przez Jerzego Gerta. Funkcję kierownika chóru pełnili kolejno Alojzy Kluczniok i Tadeusz Dobrzański. Później z zespołem pracowali Adam Pałka, Jerzy Kurcz, Maciej Ogarek, Stanisław Krawczyński, Bronisława Wietrzny, Małgorzata Orawska.
Od początku istnienia do roku 1994 Chór stanowił integralną część zespołu Orkiestry i Chóru Polskiego Radia i Telewizji. Od stycznia 1995 roku działa samodzielnie w strukturach Polskiego Radia S.A. a dyrektorem i kierownikiem artystycznym jest Włodzimierz Siedlik.  
Repertuar zespołu obejmuje zarówno muzykę a cappella, jak i formy wokalno-instrumentalne, dzieła reprezentujące wszystkie style i epoki ze szczególnym uwzględnieniem muzyki polskiej.Poza działalnością koncertową chór dokonał licznych nagrań archiwalnych dla Polskiego Radia i Telewizji, a także nagrań płytowych dla polskich i zagranicznych firm fonograficznych.
Zespół wielokrotnie brał udział w prawykonaniach utworów polskich kompozytorów współczesnych (m.in. Trzy poematy Henri Michaux Witolda Lutosławskiego pod dyrekcją kompozytora, a także dzieła Krzysztofa Pendereckiego) oraz w licznych festiwalach w kraju i za granicą (m.in. Wratislavia Cantans, Warszawska Jesień, Poznańska Wiosna Muzyczna, Festiwal Chopinowski w Dusznikach, Muzyka w Starym Krakowie, Rossini Opera Festival, Settimana di Monreale, Le Festival de la Musique Contemporaine Centre Pompidou, Oratorio und Cantata Festival Ratzeburg).
Na przełomie 2000 i 2001 roku, wraz z Israel Kibbutz Orchestra, Chór wziął udział w tournée wykonując Stabat Szymanowskiego, Mszę c-moll Mozarta, Stabat Mater Schuberta pod dyrekcją Avi Ostrowskiego.
W listopadzie 2001 roku chór uczestniczył w Festiwalu Europalia 2001 w Brukseli, gdzie wraz z NOSPR wykonał Stabat Mater Szymanowskiego pod dyrekcją Antoniego Wita.
W lutym 2002 zespół wyjechał na tournée po Szwajcarii gdzie pod dyrekcją Wojciecha Rajskiego wraz z Polską Orkiestrą Radiową wykonywał Kantatę Aleksander Newski Prokofiewa.
Jako jeden z nielicznych zespołów, Chór posiada w swoim repertuarze operę Mojżesz i Aaron Arnolda Schönberga. W 1998 roku został zaproszony przez Staatstheater w Darmstadt do wspólnego wystawienia tego dzieła. W 2002 roku gościł w Teatrze Massimo w Palermo, w 2003 roku w Staatstheater Stuttgart, a w 2004 roku w Staatsoper Hamburg. CHÓR MIESZANY FILHARMONII im. KAROLA SZYMANOWSKIEGO w KRAKOWIE powstał w 1945 roku. Od 1950 uzyskał status zespołu zawodowego. Poczynając od I nagrody otrzymanej w 1951 roku na I Festiwalu Muzyki Polskiej w Warszawie, zyskiwał coraz większe uznanie artystyczne, występując w bogatym repertuarze obejmującym muzykę od XVII wieku do czasów współczesnych. Repertuar ten obejmuje utwory oratoryjne z całej historii tego gatunku oraz olbrzymią ilość kompozycji na chór a cappella. Zespół chóru brał udział w wielu znanych polskich festiwalach muzycznych, m.in. Wratislavia Cantans, Warszawska Jesień, Gaude Mater w Częstochowie. Gościł również na wielu renomowanych festiwalach zagranicznych w całej Europie m.in. Sagra Musicale Umbra, Maggio Musicale Fiorentino, Holland Festival, Edinburg Festival, Flanders Festival, Biennale in Venice, Festival Gulbenkian de Musica, Festival Internazionale de Baalbeck, Festival van Vlaanderen, Festival de Lyon, Helsingfors Festspel-Helsinki Festival, Festiwal d.art Sacre de Paris, Internazionales Brucknerfest Linz, Festival Internazionale di Roma, Festival Europaeischer Musik, Eurofestival Religieuze Muziek Maastricht, Tamperen Savel Festival, Uluslararasi Istanbul Festivali, Athens Festival, Festival de Berlioz. Chór związany jest od pierwszej edycji festiwalu ze znanym europejskim Festiwalem Wielkanocnym im. L.van Beethovena, od dawna współpracuje również z Festival de La-Chaise Dieu. Odbył liczne tournées koncertowe za granicą. Występował niemal w całej Europie a także w Iranie, Kanadzie, Libanie, Turcji, Stanach Zjednoczonych oraz byłych republikach Związku Radzieckiego. Był pierwszym polskim zespołem, który wystąpił w mediolańskiej La Scali. Chór towarzyszył wielu orkiestrom zagranicznym, m.in. Wiener Symphoniker, Beethovenhalleorchester Bonn, Orchestre Radiotelevision Belge, Orchestra Sinfonica della Radiotelevisione Italiana di Roma, Orchestra dell' Accademia Nazionale di Santa Cecilia Roma, Orchestra dell' Emilia-Romagna "Arturo Toscanini" Parma, Orchestra Sinfonica Siciliana di Palermo, Stadtkapelle Dresden, Rundfunksinfonieorchester Berlin, Rotterdams Philharmonisch Orkest, Orchestre Philharmonique du Montpelier, Stockholm Philharmonic Orchestra, Limburg Symphonie Orkest Maastricht. Filharmonicy uświetniali wielkie uroczystości międzynarodowe, m.in. brali udział w koncercie w Watykanie dla uczczenia 10. rocznicy pontyfikatu Jana Pawła II, w 1990 roku w Berlinie uczestniczyli w koncercie z okazji zjednoczenia Niemiec ("War Requiem" B.Brittena), a w 1995 roku z okazji obchodów 50 rocznicy wyzwolenia obozu koncentracyjnego Auschwitz w Oświęcimiu. W 2004 roku wraz z chórami: Ankara State Polyphonic Choir, London Philharmonic Choir oraz Mendelssohn Choir of Pittsburgh z towarzyszeniem Pittsburgh Symphony Orchestra brał udział w uroczystym koncercie w Watykanie z okazji zjednoczenia trzech kultur (Concert of Reconciliation).
Zespół Chóru Filharmonii w Krakowie specjalizujący się w wykonaniach monumentalnych dzieł oratoryjnych ma także w swym repertuarze opery: od Don Giovanniego W.A.Mozarta, Dziewicy orleańskiej P.Czajkowskiego (La Pulzella d'Orleans - reż. Ligi Puggelli - Teatro Massimo Palermo 2003r.), Lohengrina R. Wagnera (reż. Luca Ronconi - Teatro del Magio Musicale Fiorentino 1999) aż po awangardową Czarną maskę K. Pendereckiego; koncertowy wybór najpiękniejszych chórów operowych świata, a także utwory o charakterze popularnym m.in. Misa Criolla A. Ramireza, Liverpool Oratorio P. Mc Cartneya, Requiem A. L. Webbera, Trionfi C. Orffa czy Aleksandra Newskiego S. Prokofiewa. Chór uczestniczył w dziele popularyzacji muzyki Krzysztofa Pendereckiego, zwłaszcza jego Pasji wg św. Łukasza i Jutrzni. Wśród licznych nagrań płytowych zespołu znajduje się również w/w Pasja, której nagranie z udziałem Chóru Filharmonii z Krakowa zostało uhonorowane nagrodą Grand Prix du Disque. Do innych znaczących osiągnięć dyskograficznych chóru należą nagrania muzyki Wojciecha Kilara. Płyta z jego Krzesanym, Angelusem oraz Victorią została nominowana w 1997 roku do nagrody Fryderyk. Chór uczestniczył również w nagraniach muzyki filmowej Kilara m.in. do Drakuli F.Coppoli oraz Króla ostatnich dni T. Toelle. Perfekcyjne wykonanie trudnej zarówno w warstwie muzycznej jak i językowej Jutrzni K. Pendereckiego jest wizytówką zespołu, od lat współpracującego z jednym z największych współczesnych kompozytorów. Cenną pamiątką tej współpracy jest dedykacja poświęcona krakowskiemu chórowi, jaka znalazła się w pierwszym wydaniu Stabat Mater K. Pendereckiego. Od wielu lat Chór uzyskuje wyrazy aprobaty publiczności, recenzentów i współpracujących z nim dyrygentów, a zagraniczne tournées zapewniły mu opinię ambasadora kultury polskiej.
Źródło Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach. Dostarczył netPR.pl
Authors

Related posts

Top